بررسی نظام تشویق
نوشته شده توسط : pari

نظام تشویق

نظام تشویق در سازمان

تشویق، فرآیندی از تقویت رفتارهای مطلوبی است که معمولا از طریق پاداش انجام می‌شود.

تشویق مثبت و منفی

در تشویق، میزان رفتار مطلوب، از طریق پاداش‌دادن (تشویق مثبت) یا حذف محرکی ناخوشایند (تشویق منفی) خیلی سریع بعد از هر رفتار، افزایش می‌یابد. موزدادن به میمون برای انجام ترفندی، تشویق مثبت به‌حساب می‌آید و حذف سروصدای ناخوشایند و پیوسته زمانی‌که موش دکمه را فشار می‌دهد، مثالی از تشویق منفی است.

تشویق به‌عنوان ابزار مدیریتی

در مفهوم مدیریت، تشویق‌کننده‌ها شامل: افزایش حقوق، پاداش، ارتقای شغلی، درآمد متغیر، ساعت‌های کاری منعطف و مرخصی با حقوق می‌شود. یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های تشویق مثبت، برنامه تشویقی است. برنامه تشویقی، طرحی است که برای بهبود و تشویق فعالیت‌ها و رفتارهای مشخص و نتایج کاری کارمندان در مدت‌ زمانی تعریف‌شده استفاده می‌شود.
برنامه‌های تشویقی می‌تواند باعث کاهش جاگزین‌کردن کارمندان، افزایش روحیه و وفاداری، بهبود سلامتی، ماندن کارمندان بیشتر در شرکت و انگیزه‌دادن به کارمندان برای انجام فعالیت‌های روزانه شود. انگیزه‌دادن به کارمندان می‌تواند به درآمد کسب‌و‌کار و افزایش بازدهی کمک کند.
مدیرها مسئول تشخیص رفتارهایی هستند که یا باید بهبود پیدا کنند و یا باید کارمندان را از انجام آن‌ها دلسرد کنند. البته در همین حین باید به‌دقت اهداف سازمانی را هم بررسی کنند. اگر مجازات‌کردن و پاداش‌دادن در راستای اهداف سازمان باشد، باعث ایجاد فرهنگ و محیط کاری می‌شود که آن اهداف را دربر دارد.

مثالی از نظام تشویقی

مثالی از نظام تشویق در سازمان

یک تیم فروش فناوری اطلاعات (IT) را در نظر بگیرید. بزرگ‌ترین هدف این تیم، فروش نرم‌افزارهای جدید به کسب‌و‌کارهای دیگر است. مدیر این تیم ممکن است بر این موضوع تأکید داشته‌باشد که محصولاتشان را به کسب‌و‌کارهایی بزرگ (قراردادهای بزرگ) بفروشند. برای رسیدن به این هدف، او به اعضای تیم برای قراردادبستن با شرکتی که بیشتر از ۵۰۰۰ کارمند دارد، پاداش می‌دهد. او به ازای هر قرارداد ۵ درصد حق کمیسیون از کل حجم فروش را به آن‌ها می‌دهد. این پاداش باعث تشویق رفتاری می‌شود که قراردادهای بزرگ را محتمل می‌سازد و به اعضای تیم انگیزه می‌دهد تا با قدرت به سمت اهداف کار کنند و در نتیجه باعث افزایش تعداد قراردادهای بزرگ شوند.

ویژگی‌های برنامه تشویقی موفق

برای این‌که به آسانی برنامه‌ای سودمند ایجاد شود باید هرکدام از ویژگی‌های برنامه تشویقی با علایق هر شرکت‌کننده متناسب باشد. هر برنامه تشویقی موفق باید دارای قوانین مشخص و تعریف‌شده، پاداش‌های مناسب، استراتژی‌های ارتباطی مؤثر و معیارهای سنجش موفیت باشد. زمانی‌که هر کدام از این ویژگی‌های برنامه با مخاطب هدف سازگار شد، شرکت‌ها بهتر می‌توانند شرکت‌کنندگان برنامه را جذب کنند و بازدهی کلی برنامه را ارتقا دهند.

 

برای دیدن ادامه مطالب اینجا را کلیک کنید

سامانه حضور و غیاب آنلاین دینگ





:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: